Saturday, August 8, 2009

kisah si semut hitam part 2 (^^,)

Emm.. penantian adk2 kakna yang sabar ini, atas sebab I2 kakna persembahkan buat kalian kisah si semut hitam edisi keduanya..(^^,)

Pada malam itu si semut hitam tidak lagi menangis akan tetapi si semut hitam.. tido awal.. pukul 9.00 malam lepas waktu isyak tu si semut hitam dah mula tido.. si semut hitam nh selalu agak penakut sikit jadi sebelum tido dia akan baca mcm-mcm doa.. antaranya doa 3 QUL.. dan membaca tasbih Fatimah. Oleh sebab itu si Semut hitam akan pastikan jasad nya bersih dari segala kotoran.. ( kene amek wuduk tau sebelum tido). Setelah itu barulah si Semut Hitam memejamkan matanya sambil berniat dalam hati untuk bangun semula pada awal pagi.

Kira-kira pada pukul 4 pagi, Si Semut Hitam terbangun dari tidur… mudah pulak pagi itu dia terjaga.. mungkin disebabkan kesedihannya yang mempengaruhi fikiran Si Semut Hitam. Si Semut Hitam terus mengambil wuduk dan melakukan beberapa solat sunat kerana hatinya yang tidak tenteram itu. Maka mengadulah dia pada Tuhan yang menciptakannya yakni Allah SWT. Menangis, merintih dan bersujud mengadap illahi membuatkan Si Semut Hitam merasakan betapa kerdil dan hina dirinya.. Siapalah dia untuk meminta berlebih-lebihan dan mengeluh kesah.. haruslah dia menjadi hambaNya yang sentiasa bersyukur.. dia ada jasad yang sempurna yang telah ALLAH berikan padanya… tak kan ujian sedikit ini pun tidak mampu untuk ditanggung. ( Allah tidak akan membebankan seseorang itu melainkan dia mampu.)

Dalam hatinya “Allah sayang kan diriku.. Allah sayangkan diriku… Allah sayangkan diriku… Allah masih ada dengan ku biarpun teman-teman sisihkan aku.. biarlah binatang lain sisihkanku tapi jangan Allah. tidak cukup lagi kah itu buat diriku… ?? Syukur aku pada Nya kerana aku masih di uji Nya.. tapi ya Allah berilah ujian yang mampu untuk aku menanggungnya.. janganlah Engkau membebankan diriku..”

Lantas Si Semut Hitam meneruskan berzikir, bertasbih dan bertahmid kepada Allah…

setelah itu, Si Semut Hitam pergi ke dapur memasak air untuk bonda, ayahanda serta adk-adknya yang masih kecil.. masa yang terluang itu Si Semut Hitam membersihkan diri dan mula mengejutkan kedua orang tua serta adk-adknya.. (kita siapa yang kejutkan dari tidur.. mesti sehingga besar panjang pun masih emak dan ayah kan.. selagi mak dan ayah tak naikkan suara selagi tu x bangun.. huhu jadilah anak yang menggembirakan hati ibu dan ayah ye..)

Pada pagi itu Si Semut Hitam tiba awal di sekolah.. melalui pohon-pohon pokok getah yang buah nya telah gugur itu membuatkan Si Semut Hitam leka memijak-mijak buah itu sambil terdengar bunyi letupan apabila kakinya asyik memijak.. ketawa kecil Si Semut Hitam seorang diri.. =) apabila sampai di pintu kelas, Si Semut Hitam melemparkan senyuman pada sahabatnya si Semut Oren. Si Semut Oren yang merupakan sahabat paling baik Si Semut Hitam. Si Semut Oren turut membalas senyuman temannya yang selalu dipinggirkan oleh rakan sekelas itu. Kadang kala Si Semut Oren turut terpengaruhi oleh kata-kata Si Semut Belang disebabkan oleh tidak kuatnya iman maka Si Semut Oren akur segala kehendak Si Semut Belang. Namun Si Semut Hitam tetap dengan senyuman nya membuatkan Si Semut Oren jatuh hati padanya dan berbalik semula memihak kepada Si Semut Hitam.. (dalam kesabaran banyak manfaatnya…) maka hari-hari yang dilalui oleh Si Semut Hitam begitulah keadaannya. Ada ketua kelas… tetapi Ketua kelas pun tidak tahu hendak menyelesai kan masalah.

Peperiksaan besar semakin hampir.. Si Semut Belang masih terus mencemburui Si Semut hitam kerana peningkatan prestasi nya yang semakin meningkat dan Si Semut Hitam makin disayangi guru-guru serta teman sekelas. Kebanyakkan teman sekelas mula mendekatkan diri dengan Si Semut Hitam yang rajin berjumpa guru serta mengulangkaji pelajaran.. mereka tidak lagi mempeduli kan hasutan Si Semut Belang yang penuh dengan bintik-bintk hitam di hatinya.. Si Semut Hitam tidak menyukai keadaan tegang hubungan nya dengan Si Semut Belang… pada suatu pagi Si Semut Hitam menghantar sepucuk surat berserta sekeping manisan kepada Si Semut Belang.. Si Semut belang menangis membaca surat itu lalu memeluk erat Si Semut Hitam.. mereka bermaaf-maafan.

***pertemuan si semut hitam dengan si semut belang..***


“Ke hadapan si semut Belang yang kukasihi..

Wahai si semut belang.. maafkan diri ini jika banyak melakukan kesalahan tanpa aku sedari mahupun tidak ku sedari.. namun semut Belang, marilah sama-sama kita membersihkan hati kita.. peperiksaan besar kian menjelang.. tidak ada gunanya lagi jika kita memendam perasaan yang tidak baik dalam diri.. tidakkah itu akan menyebabkan diri terasa tertekan dan hati menjadi sempit.. berfikirlah positif dan optimislah.. bila suatu hari nanti semua urusan terlihat amat buruk, kerana hal itu merupakan petanda akan datangnya hari lain yang dekat waktunya, yang semuanya dipenuhi oleh kegembiraan dan keceriaan… aku maafkan dirimu wahai teman.. gembiralah dengan hidup ini kerana hidup ini indah dan jadikanlah ia sebagai hamparan untuk setiap kebaikan..

Allah swt mencintai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang menyucikan diri. Bahkan sahabatku, Allah sangatttttttttt senanggggg dengan taubatnya seorang hamba. Kebahagiaan kita tidak bergantung pada orang lain, tetapi berada ditangan sendiri.. jangan berputus asa … kerana itu adalah keingkaran, barangkali dalam waktu yang dekat Allah akan memberikan kelapangan.. bersangkalah baik pada Pencipta kita ye.. =)”

Sahabat mu,

Si semut Hitam….(^^,)


*** si semut belang bersama manisan pemberian si semut Hitam...=)***


2 comments:

Ana FyruZ on August 9, 2009 at 5:52 AM said...

semut hitam akhiranya bahagia ever and after..
( hehe )

lihat..stp kesulitan akan dtg kesenangan .. so bersabar lah. Jgn risau..mungkin hari ini kita jatuh longkang kan..esok pasti longkang di renovet, kita x kan jatuh lagi.. so ada kesnangan utuk kita dan org lain.. =)

jgn jatuh cin** sudah hehe... tapi nk pun boleh je.. dgn yang sah dan hakiki untuk kita..insyaALLAH..

farhana on August 10, 2009 at 9:05 PM said...

alhamdulillah.. 2 lah.. insyaAllah pas nh x jatuh lagi.. hehe om jadi tabah macam si semut hitam... ;)

Post a Comment

 

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

takutlah kepada Allah setiap saat..

Uqbah Bin Amir meriwayatkan bahawa ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Tuhanmu kagum kepada seorang pengembala kambing yang berdiri di atas bongkah batu gunung, ia melaungkan azan lalu menunaikan solat. Allah berfirman. '( Wahai para malaikat) Lihatlah hamba-ku ini. Ia mengumandangkan azan lalu mendirikan solat, ia takut kepada-ku. Aku telah mengampuni dosa hamba-ku ini dan Aku akan memasukkannya ke dalam syurga." (Riwayat al-Nasa'i)

About Me

My photo
i love Allah n Rasul=)
"Untuk membaiki dunia, baiki manusianya.. dan untuk baiki manusia.. baikilah hatinya." masalah manusia bermula dan berpunca daripada hati!! (Pahrol Mohamad Juoi)

~soutul hana~ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template