Sunday, December 6, 2009

bulu kucing tu najis ke kak??


"kuncup dan kembang sudah semakin menjadi-jadi lah akak.." kata adik perempuanku yang baru sahaja selesai menyidai kain di ampaian..

"yelah.. dik. dorg tu dulu dok kat pintu ja, kalo kita bukak pintu seluas mana pun x kan masuknya.. tapi sekarang nh.. dah mula jinak-jinakkan diri dorg dok masukkan ekor ke dalam rumah.. huhu" balas ku..

"mula-mula ekorlah kak kan.. pastu semalam adik nampak dorg dah curi ikan kat sinki tu...!! lama-lama nanti habis bulu-bulu diorg kene pakaian dan tempat sembahyang kita kan kak.. eeee kembang dan kuncup nh.. walaupun kamu nh bersih tapi bulu kucing kamu nh najis ke x ek bila dah gugur dari badan kamu nh...?? mcm mana ek kak??" ngomel adik ku.. yang menunjukkan mukanya yang penuh dengan persoalan..

"huhu.. apa ek.. emm semalam baru akk terbaca pasal perkara nh..

menurut mazhab Syafi'i, bulu kucing yang tertangal daripada tubuh badannya adalah najis. Bukan setakat bulu kucing, tetapi bulu binatang yang tidak halal dimakan akan menjadi najis apabila tertanggal daripada tubuh badannya, samada semasa hidupnya atau selepas mati. Sekiranya terdapat bulu kucing pada pakaian maka solat kita tidak sah. Kita perlu mengambil sikap peka dan berhati-hati selepas nh.. begitu juga kepada penggemar kucing sebelum mengerjakan solat yakni pastikan tiada sebarang bulu kucing pada pakaian dan tempat solat kita.."

*****

Alhamdulillah teguran dari saudara meow, menyebabkan saya segera mencari kesahihan dan ketepatan tentang persoalan ini.. saya pada mulanya begitu yakin akan kesahihan jawapan persoalan ini kerana terbaca di dalam sebuah majalah yang saya begitu yakin akan kesahihan maklumatnya. Persoalan yang di ajukan oleh saudara meow menyebabkan saya mula ragui dan saat itu juga saya segera bertanyakan kepada sahabat saya lillah.. alhamdulillah temui sudah jawapannya.. =) jazakallahu khairan kasira.. buat saudara meow (en. firdaus) dan lillah...

saya tak diskriminasi kucing ye.. ^_^


soalan : adakah bulu kucing itu najis?


jawapan : Tidak..


Drpd Abu Qatadah, bhw Rasulullah SAW bersabda :
Kucing itu tidak najis, ia termasuk haiwan yang berkeliling dalam lingkunganmu.
(HR yang berlima. Kata Tirmidzi:’ hadith ini hasan lagi sahih. Juga dinyatakan sahih oleh alBukhari]

dalam hadis ni, sahabat telah bertanya mengenai hukum kucing. Rasulullah saw menjelaskan bahawa ia adalah binatang yg sering berkeliaran di rumah dan sekitaran kita adalah tidak najis. kalau ianya najis, akan menyusahkan.

memang ada ulama yg berkata bulu kucing tu najis kerana berpegang pada pendapat bahawa apa yg terpisah dari binatang yg boleh dimakan tetapi tidak disembelih atau binatang yang tidak boleh dimakan adalah najis. tapi pendapat itu tak berapa tepat sebab adanya hadis sahih ni..

wallahualam~

p/s/s : bole singgah sini juga.. forum tentang kucing di rantauan.com , forum tentang kucing di al- fikrah.net

http://coretanfisabilillah.blogspot.com/

9 comments:

lillah أمي هريرة on December 6, 2009 at 5:31 PM said...

blog wajah baru!!!!!!!

nak jugaaaaaaaaaa......................

btul tu, bulu kucing yg tanggal tu najis, jadi sbaik2nya masa nak solat tukar baju yg bersih ;)

farhana on December 6, 2009 at 5:37 PM said...

meow..meow.. jom2.. ngeh..ngeh.. blog baru.. semangat baru dan azam yg baru..(^_^)

lillah أمي هريرة on December 6, 2009 at 5:48 PM said...

ya...

semangat baru!

kuat!!
kuat!!!!!

erm..

kuat!!!!!!!

Norimie Sulaiman on December 6, 2009 at 8:09 PM said...

ye kerr...meow2 baru ku tau...

farhana on December 7, 2009 at 7:14 AM said...

betul.. jadi sama2 lah kita berhati2 lepas nh ye.. badan bersih, solat khusyuk.. Allah pun suka..=)

lillah أمي هريرة on December 9, 2009 at 4:31 AM said...

oh kak na... maaf sgt2... lillah pun baru tejumpa ini...

hukum bulu kucing x najis...
http://coretanfisabilillah.blogspot.com/2009/12/adakah-bulu-kucing-itu-najis.html

farhana on December 9, 2009 at 4:59 AM said...

Alhamdulillah.. thanks lillah.. maaf pembaca sekalian.. ada salah faham disini..

Anonymous said...

salam...saja jejalan sini...

sekadar berkongsi...
dulu ada p ceramah..
ustaz tu kata, semua haiwan (selain khinzir, anjing n family nya)bukan najis...

jadi, klu masa solat ada kucing misalnya, mengendeng (phm ke bhs perak ni)@ lalu atas sejadah @ kene pada pakaian solat, xjadi masalah...

sbb haiwan ni, xdikira najis selagi dia masih hidup...klu dah mati, bru dikira sebgai bangkai. Masa tu baru namanya najis...

wassalam.... from mas (still remember me?)

dudu on November 4, 2016 at 5:09 AM said...

cara melatih anjing yang sudah tua
cara melatih anjing mengambil sesuatu
cara melatih anjing menangkap tikus
cara memandikan kucing
cara memelihara kucing
cara merawat kucing

Post a Comment

 

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

takutlah kepada Allah setiap saat..

Uqbah Bin Amir meriwayatkan bahawa ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Tuhanmu kagum kepada seorang pengembala kambing yang berdiri di atas bongkah batu gunung, ia melaungkan azan lalu menunaikan solat. Allah berfirman. '( Wahai para malaikat) Lihatlah hamba-ku ini. Ia mengumandangkan azan lalu mendirikan solat, ia takut kepada-ku. Aku telah mengampuni dosa hamba-ku ini dan Aku akan memasukkannya ke dalam syurga." (Riwayat al-Nasa'i)

About Me

My photo
i love Allah n Rasul=)
"Untuk membaiki dunia, baiki manusianya.. dan untuk baiki manusia.. baikilah hatinya." masalah manusia bermula dan berpunca daripada hati!! (Pahrol Mohamad Juoi)

~soutul hana~ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template