Sunday, October 11, 2009

masih ada yang sayang (^_^)


Tanggal 10 October 2009 Program Masih Ada Yang Sayang Bersama Anak-anak Yatim telah diadakan di Surau Kampung Sungai Badak. Program kali ini adalah susulan daripada program yang telah diadakan pada bulan ramadhan yang lalu. Badan Amal Kebajikan Nun (BAKUN) telah mengadakan program kali ini bersempena menyambut Hari Raya Eidul Fitri bersama anak-anak yatim.

Surah Al Baqarah Ayat 177

“Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan , akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa”.

Untuk renungan kita bersama : Sekiranya kita menyapu / mengusap kepala anak yatim, fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

Alhamdulillah saya telah berkesempatan untuk meluangkan masa bersama dengan mereka. Kali ini saya menjadi fasilitator bersama teman akrab saya iaitu cik fairuz liyana.. syukurnya.. peserta-peserta dibahagikan kepada 5 buah kumpulan. saya dan fairuz ditugaskan oleh abg wan untuk menjadi fasi kepada kumpulan ketupat iaitu adk-adk lelaki.. comel-comel adik-adik nh.. ada yang peramah yang teramat sangat, ada pula yang pendiam dan ada pula yang aktif dan juga agresif.. tapi mereka semua ni baik-baik belako..

sangat mencuit hati masa menjalankan aktivi membuat post mortem aktiviti semasa Ramadhan dan selepas Ramadhan.. ada yang tulis semasa bulan ramadhan suka mengejek orang selepas ramdhan minta maaf dan x mengejek lagi.. huhu boleh pulak macam tu ye.. ada juga yang tulis semasa ramadhan mandi sungai. bila ditanya semula mandi sungai tu minum air sekali ke.. tapi jawapannye mandi sungai pada waktu malam lah plk.. huhu macam-macam.. tapi apa-apa pun buat adik-adik yang dikasihi jika amalan yang baik semasa di bulan Ramadhan lebih banyak daripada selepas ramadhan maka teruskanlah.., jika sama je amalan yang di lakukan semasa bulan ramadhan dan selepas bulan ramadhan maka lebihkan amalan yang baik dan jauhkan lah diri daripada amalan yang kurang mendapat pahala itu.


-Adik-adik kumpulan ku yang sibuk menulis aktiviti muhasabah ramadhan mereka.. =)-

ok.. kemudian kami meneruskan aktiviti dengan membuat kad raya untuk orang yang paling disayangi.. semua dok sibuk pikir nak buat yang tercantik dan terbaik.. kami fasi-fasi pun kene buat jugak.. apa lagi saya dan fairuz mulalah berpakat dan fikir nak buat untuk sape. hehe
selepas 40 minit berlalu maka siap lah kad raya kami..

-adik-adik kumpulan kami yang tekun menyiapkan kad raya mereka-

-Inilah kad raya kami akk.. *happy-

-Ini pula kad raya dari kak farhana dan kak fairuz buat adk-adk yang kami sayangi..-

-bersama dengan kad raya kak farhana n kak fairuz..- hehe

-fasi-fasi muslimat bersama dengan anak-anak yatim-

-fasi-fasi muslimin bersama dengan anak-anak yatim-

-keceriaan bersama adk comel..-

-pengisian yang amat bermanfaat yang diberikan oleh beberapa orang ustaz yang mantap ilmunya-


-juadah hari raya yang disediakan oleh pihak penganjur.-

1 comments:

Ana FyruZ on October 13, 2009 at 3:12 AM said...

hehe.. sukanya tgok gambar2 ni.. lpas rindu kat adik2 semua.. Hoho..

kak na..next time kita gi lagi ye.. Sayang kak na.. :)

Post a Comment

 

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

takutlah kepada Allah setiap saat..

Uqbah Bin Amir meriwayatkan bahawa ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Tuhanmu kagum kepada seorang pengembala kambing yang berdiri di atas bongkah batu gunung, ia melaungkan azan lalu menunaikan solat. Allah berfirman. '( Wahai para malaikat) Lihatlah hamba-ku ini. Ia mengumandangkan azan lalu mendirikan solat, ia takut kepada-ku. Aku telah mengampuni dosa hamba-ku ini dan Aku akan memasukkannya ke dalam syurga." (Riwayat al-Nasa'i)

About Me

My photo
i love Allah n Rasul=)
"Untuk membaiki dunia, baiki manusianya.. dan untuk baiki manusia.. baikilah hatinya." masalah manusia bermula dan berpunca daripada hati!! (Pahrol Mohamad Juoi)

~soutul hana~ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template