Wednesday, May 27, 2009

syukur ya Allah...


Assalamualaikum sahabat-sahabat semua..


Emm.. dah lama x update blog nh.. alhamdulillah akhirnya diberikan juga kesempatan untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat..


Praktikal di tempat yang jauh dari rumah ni.. menguji emosi, fizikal dan mental saya. Majikan pun naik risau kat diri ni sebab jauh sangat perjalanan.. kata En Rahim..


“ emm kenapalah Farhana pilih jauh-jauh nh.. macam tak berbaloi je”


Bila dengar majikan kata macam tu saya senyum je. Ada sebabnya saya pilih tempat yang jauh-jauh nh, pertama saya dapat belajar menguruskan masa dan diri supaya menepati masa dan mendidik disiplin diri.. pukul 5.30 a.m dah kene bangun menyiapkan diri, 6.30 tunggu bas di depan taman.., 7.30 sampai di Butterworth naik feri pulak.. pas tu jalan kaki sampai ke tempat kerja.. kalo feri sampai sebelum pukul 8.00 pagi maka bernasib baik lah saya. Sebab sebelum pukul 8.00 am ada bas TO FREE CAT. Hehe naik bas rapid nh free saja.. dan dekat sikit untuk berjalan ke tempat kerja kalau tidak akan mengambil masa berjalan kaki selama 15 minit untuk sampai ditempat kerja dari jeti. Huh jauh perjalanan.. hari pertama sudah kena rempuh hujan yang sangat lebat. Bila sampai tempat kerja saja habis basah baju. Nasib baik ada bawa kasut dan stoking spare. Rasa bersyukur sangat jadi orang perempuan. Yelah bila saya bawa banyak-banyak barang je.. adik-adik semua tanya “ kenapa kakna bawa banyak-banyak nh.. kasut bawa dua, kain tuala lagi sabun pun bawa sekali..” hehe ini lah sebab nya.. bila emergency maka ada backup plan.. alhamdulillah.. terima kasih pada Allah sebab menjadikan saya seorang perempuan.=) pukul 5.15 petang saya dah boleh keluar dari Office.. hari pertama tu saya bersyukur sangat sebabnya tidak perlu balik berjalan kaki dari tempat kerja ke Butterworth.. rakan sekerja pelawa naik sekali ngan dia… teringat kata-kata abah.. “ kakna kene banyak bersabar… dalam bersabar ini Allah akan Bantu kita…” saya tersenyum bila teringat kata-kata itu.. terima kasih abah.. seorang yang penyabar abah nh… sampai lah saya ke rumah pada pukul 7.30 malam.. kalau bernasib baik tidak terlepas bas pukul 6.00 petang boleh sampai rumah awal dalam pukul 7.15 malam.. apa-apa pun saya bersyukur pada Allah sebab memudahkan perjalanan dan urusan ini… Thank You Allah (^_^)


Buat sahabat-sahabat yang dikasihi marilah kita memupuk hati yang selalu bersyukur atau Qalbun Syakirun. Hati yang sentiasa bersyur ini bermakna kita menerima apa adanya (qona’ah). Apabila hati kita dapat menerima dengan redha maka stress tidak akan muncul. Kita akan menjadi seorang yang sangat bahagia. Saya ada membaca satu artikel yang mengatakan bahawa,


“Seorang yang pandai bersyukur sangatlah cerdas memahami sifat-sifat Allah SWT, sehingga apapun yang diberikan Allah ia malah terpesona dengan pemberian dan keputusan Allah. Apabila sedang mengalami kesulitan maka ia akan segera ingat sabda Rasulullah SAW yaitu :


“Kalau kita sedang sulit perhatikanlah orang yang lebih sulit dari kita”.


Bila sedang diberi kemudahan, ia bersyukur dengan memperbanyakkan amal ibadahnya, kemudian Allah pun akan mengujinya dengan kemudahan yang lebih besar lagi. Bila ia tetap “bandel” dengan terus bersyukur maka Allah akan mengujinya lagi dengan kemudahan yang lebih besar lagi. Maka berbahagialah orang yang pandai bersyukur!”

5 comments:

insan_kerdil on May 27, 2009 at 3:58 AM said...

ye 2..btol sgt2..kalo kita b'sabar insyaAllah Allah akan tolong kita.

nak kongsi sumthng, ada sorang mak cik pesan kat org, banyakkan sabar, insyaAllah pertolongan Dia ada dimana2..Dia nak kita sabar sikit jer, lepas 2 Dia akan kasi, Dia nak suruh kita sedar je 2..Dia Maha penyayang, Dia xkan biarkan hambaNya susah..insyaAllah..

erm..dari pengamatan org la, dr pengalaman sendiri..memang btol pon pe yg mak cik 2 cakap..kalo kita sabar sikit jer..insyaAllah segalanya akan ok..
ada jer bantuan dr Dia..kadang2 dtg dlm bntk yg kita x sangka, itu la bukti betapa Maha Penyayangnya Dia..

farhana on May 27, 2009 at 6:02 PM said...

betul rom.. maceh yer atas perkongsiaan i2.. Allah tidak akann membiarkan hambaNya dalam kesusahan.. pasti ada hikmah disebalik ujian Allah terhadap kita.. jadi sentiasa lah bersangka baik dengan Allah..=)

insan_kerdil on May 28, 2009 at 5:47 AM said...

=)..

sama2 kak na =)...

Mat Khairil Bin Mohamed on June 1, 2009 at 10:04 PM said...
This comment has been removed by the author.
farhana on June 7, 2009 at 9:32 PM said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

 

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

takutlah kepada Allah setiap saat..

Uqbah Bin Amir meriwayatkan bahawa ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Tuhanmu kagum kepada seorang pengembala kambing yang berdiri di atas bongkah batu gunung, ia melaungkan azan lalu menunaikan solat. Allah berfirman. '( Wahai para malaikat) Lihatlah hamba-ku ini. Ia mengumandangkan azan lalu mendirikan solat, ia takut kepada-ku. Aku telah mengampuni dosa hamba-ku ini dan Aku akan memasukkannya ke dalam syurga." (Riwayat al-Nasa'i)

About Me

My photo
i love Allah n Rasul=)
"Untuk membaiki dunia, baiki manusianya.. dan untuk baiki manusia.. baikilah hatinya." masalah manusia bermula dan berpunca daripada hati!! (Pahrol Mohamad Juoi)

~soutul hana~ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template