Tuesday, April 21, 2009

cantiknya berkasih sayang

Kerana SAYANG


Manusia dan keinginan

Senantiasa berjalan beriringan

Tak mampu dipisahkan

Kitalah manusia itu

Selagi nyawa dikandung badan

Kita kan senantiasa berkehendak..


Andai menginginkan kasih sayang Allah swt

Setiap perintah-Nya dipenuhi

Setiap larangan-Nya dijauhi

Kesalahanan diri ditangisi

Dosa-dosa lalu disesali

Hari-hari berikutnya dilalui dengan

bersulam doa dan pasrah kepada-Nya


"Tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus

jalan orang-orang yang diberi nikmat

dan bukannya jalan mereka yang dimurkai

dan bukan pula jalan mereka yang sesat"


Andai mau memenuhi kehendak iblis laknatullah

Berbuatlah sesuka hatimu ...

mau berpelukan...berciuman ?

mau menodai insan lemah ?

mau meniadakan kebenaran ?

mau kecam-mengecam ?

mau memfitnah insan yang tidak bersalah?

hingga musnah peradaban insan

hingga terpecah ikatan persaudaraan

Kita ini bersaudara...


karena kasih-sayang sesama saudara

apabila melihat kemungkaran

akan ada segolongan insan

yang mencegah kebatilan

atau paling tidak dengan hati mereka

biarpun mereka tidak sesempurna mungkin

biarpun mereka pernah berdosa

biarpun masa depan tak pernah tahu bagaimana

biarpun diri bakal dibenci manusia

tak mengapalah andai dibenci makhluk

tatkala tegur menegur sesama saudara

asal tanggung jawab bersaudara terlaksana

ketahuilah insan...


karena sayang, suami akan menegur isteri

karena cinta, ibu ayah akan menegur anak-anak

karena merasa berat, pemimpin akan menegur bawahan

karena kasih jugalah...

akan ada sahabat...rekan...teman...

yang sanggup memberi teguran

ini semua semata-mata karena sayang...

demi memelihara semangat persaudaraan ...


copyright ikhwah08@hotmail.com



subahanallah...:) nikmat kasih sayang yang Allah beri ni haruslah kita syukuri dan jangan lah sesekali abaikan dalam diri kita.. jika kita merasakan diri tiada kasih sayang maka usahakanlah ia.. wujudkan lah kasih sayang i2.. kerana sifat kasih sayang ini Allah sukai dan Allah suka jika hamba2nya.. menyemai sikap ini terhadap sesama makhluk. Bukan lah kepada makhluk yang bernama manusia semata-mata tetapi juga kepada makhluk2 Allah yang lain..


wahai sahabat2 ku yang dikasihi.. haruslah faham dan mengerti bahawa hendaklah menyalurkan kasih sayang ini dengan cara yang betul dan bukan menyalah ertikan makna kasih sayang.. kepada adk2 yang sedang meningkat remaja ni.. sayang bukan bermakna kita perlu peluk2 atau mengadaikan maruah diri kita ya.. tetapi sayang kita terhadap makhluk ini ialah dengan mengajak mereka ke arah kebaikan dan memelihara maruah diri.. sayang lah mereka seumpama kita menyanyangi diri kita sendiri..


mahukah kita orang yang kita sayang masuk ke dalam neraka??


mahukah org yang kita sayang dibenci Allah??


mahukah org yang kita sayang mendapat seksa dan Azab dr Allah??


jika tak mahu.. jangan biarkan orang yang kita sayang...daripada terjerumus ke kancah durjana.. maka selamatkan lah mereka dari segala Azab api neraka dan kemurkaan Allah... sama2lah kita menyanyangi sesama saudara dan juga sayangilah diri sendiri..


wahai sahabat2 ku..:)jangan lah menzalimi diri sendiri.. kadang2 kita berputus asa dan terasa bagaikan nak tampar diri.. x nak makan.. sehinggakan ada juga yang hendak bunuh diri.. cantik kah berbuat begi2?.. untungkah kita kalo buat begi2?? fikir2kanlah wahai sahabat2 yang dikasihi sekalian.. akhirnya diri sendiri yang akan rugi... sukakah kita menjadi org yang rugi?? sudah tentu tidak suka bukan.. maka jom kita sama2 berusaha mencari keuntungan didunia ini yang boleh membuat bekal pada diri kita di akhirat kelak.. iaitu dunia kita yang kekal abadi adalah bermula disana...







3 comments:

Ana FyruZ on April 22, 2009 at 4:50 PM said...

astagfirullah..astagfirullah..
ana mohon maaf jika post ana nanti bakal buat enti terasa. Ana hanyalah insan biasa yang sering buat kacau di bilik enti dengan selamba dan juga suka membuli enti.

Maafkan ana sekali lagi..

bila enti menyebut tentang ' kasih sayang '.. muncul berapa muka2 kasih sayang itu. Of course..ibu dan ayah ana. Seterusnya adik2 ana..dan seterusnya sahabat2 ana. Termasuk juga enti.

enti adalah kakak ana, dan itu sepatutnya kerana enti lebih tua dari ana. Persahabatan yang terjalin hnya ALLAH tahu betapa unik dan kukuhnya jalinan itu. Semoga ALLAH pelihara jalinan ini. Ana dpt rsai apa yang enti dan sahabat2 ana rasai.. riak wajah, gelak tawa..ana tahu. Ana dapat isyaratnya..

Percayalah enti.. pemilik kasih sayang teragung adalah ALLAH swt. Dia maha pengasih lagi maha penyayang. Bila di kata begitu.. ibu dan ayah kita, sahabat2 kita, adik beradik kita, malah suami/isteri kita kelak.. kasih sayangnya tidak terbanding dengan kasih sayangNYA.. SubhanALLAH.

Dan DIA..sentiasa menyayangi kita.. ya. DIa sentiasa menyayangi kita..kan enti. Enti selalu nasihatkan ana cm tu..takkan dah lupa. Ana ingat stp bait enti.

enti.. ana harap persahabatan kita berdua shingga akhrat. Ana tahu, ana akan berubah arah, ke barat dan enti ke timur..kita tdk tahu perancangan DIA kan.. biarpun begitu..smoga persahabatan kita tak berubah. InsyaALLAH..

ingatlah ana selalu ye..

ana fyruz. :)

soutulhana on April 23, 2009 at 5:18 AM said...

syukur ya Allah.. dapat bertemu dgn si adk nakal dan comot nh..he, huhu kene buli selalu kat bilik.. xpe2 bg chance je 2.. sem nh je.. nanti kalo kakna dah x da jgn buli org len plk ek... he.. jangan nangis2 selalu tau.. jangan menzalimi diri sendiri ye.. walaupun kakna x da dan x nmpak tp Allah nampak.. ingat tu!!! hehe.. sayangi diri dan org yang di sekitar adk 2.. huhu:) ape2 pun kakna harap ukhuwah kita berkekalan di dunia n d akhirat kelak.. jgn putus asa tau.. kakna sayang enti..

Ana FyruZ on April 23, 2009 at 7:41 AM said...

amboi2... siapa yang zalimi diri sendiri ni.. sapa yang nangis2 selalu nie...isk2..salah ayat tue. Bab zalimi diri sndiri tu atau lebih spesifik suka mencabar diri sndiri itu adalah kebiasaan ana la..isk2 enti ini. Nak wat cmner.. sudah hati suka cbar2 diri.. dah tu sapa yg nk cabar kalau bukan diri sndiri betul tak??
Nangis2 ini ubat untuk hati yang hitam. Kalau nk bersihkan hati mestilah nangis..xkan ketawa kot. hehe.. Ana mmg kena nangis banyak2..sbb kotor sngat hati ana nie. Hum.. x salah kan...
romate enti jgak yang kata..kalau nangis nnti kita jadi kuat.. ha..petua tue. Kalau nk kuat kena nangis dulu.

( sja nk komen lagi..nk betul kan statement ) kui2..

sayang kak na jgak :)( hug )

Post a Comment

 

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

ISLAM IS MY WAY OF LIFE

takutlah kepada Allah setiap saat..

Uqbah Bin Amir meriwayatkan bahawa ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Tuhanmu kagum kepada seorang pengembala kambing yang berdiri di atas bongkah batu gunung, ia melaungkan azan lalu menunaikan solat. Allah berfirman. '( Wahai para malaikat) Lihatlah hamba-ku ini. Ia mengumandangkan azan lalu mendirikan solat, ia takut kepada-ku. Aku telah mengampuni dosa hamba-ku ini dan Aku akan memasukkannya ke dalam syurga." (Riwayat al-Nasa'i)

About Me

My photo
i love Allah n Rasul=)
"Untuk membaiki dunia, baiki manusianya.. dan untuk baiki manusia.. baikilah hatinya." masalah manusia bermula dan berpunca daripada hati!! (Pahrol Mohamad Juoi)

~soutul hana~ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template